WOW!! Penciptaan Coklat Yang Dahulunya Digunakan Aztec Sebagai Ubat Kuat | Berita Masa Depan

Comments

Translate

WOW!! Penciptaan Coklat Yang Dahulunya Digunakan Aztec Sebagai Ubat Kuat



Penciptaan coklat bukanlah sesuatu yg baharu menurut global moden hari ini. Coklat sebenarnya mempunyai sejarah yang sangat lama  , sejak kurang lebih 4000 tahun yg lalu.

Pada zaman dahulu, coklat dijadikan sebagai minuman yg getir, berbanding makanan istimewa misalnya hari ini.

Ahli antropologi sudah menemui bukti bahawa coklat didapatkan oleh masyarakat pre-Olmec yg tinggal di kawasan yg kita kenali menjadi Mexico hari ini,  dari tahun 1900 BC lagi.

Mesoamericans merupakan warga  purba pertama yg menanam pokok koko. Pokok-pokok tadi boleh ditemui di tempat hutan hujan tropika pada Amerika Tengah.

Hasil bijian koko ditapai, dipanggang dan dilenyek sebagai akibatnya menjadi bubuk yg kemudiannya dicampur beserta air, vanila, madu, lada cili dan lain-lain rempah ratus bagi membuat minuman coklat yg berbuih.

Tamadun Olmec, Mayan & Aztec berpendapat bahawa minuman coklat merupakan minuman yang menyegarkan & berupaya memberi ransangan seksual. Mereka percaya bahawa coklat memiliki kuasa mistik dan rohani.

Masyarakat Mayan menyembah Tuhan Koko & menyimpan coklat buat golongan elit seperti pemerintah, pahlawan, paderi & bangsawan dalam upacara-upacara eksklusif sahaja.

Apabila Aztec mula mendominasi Mesoamerica dalam abad ke-14, mereka mengidam akan biji koko, yang tidak boleh ditanam kerana cuaca yg kemarau di tanah air mereka, iaitu pada dataran tinggi di tengah Mexico.

Aztec sangat mendambakan biji koko, jadi mereka melakukan pertukaran melalui sistem barter menggunakan rakyat Mayan. Sekitar abad ke-15, biji koko dipakai menjadi nilai mata wang. Seekor ayam belanda boleh dibeli menggunakan harga 100 biji koko.

Menurut beberapa sumber lain, maharaja Aztec dalam abad ke-16 yang bernama Montezuma meminum 3 galon coklat setiap hari bagi menaikkan nafsu seksual baginda.
Pada abad ke-15, seorang pengembara berbangsa Sepanyol yang bernama Hernán Cortés telah berlayar ke Mexico bagi mencari emas dan perak. Sebaliknya, beliau menemui coklat.

Walaupun masyarakat Sepanyol memaniskan minuman pahit itu dengan gula dan kayu manis, satu perkara tidak berubah, coklat tetap menjadi simbol kemewahan, kekayaan dan kuasa.

Minuman coklat hanya diminum oleh kerabat diraja, dan bangsawan Sepanyol yang berkemampuan untuk membeli barang dagangan import tersebut.

Sepanyol berjaya menyimpan coklat sebagai rahsia selama hampir seabad. Apabila anak perempuan raja Sepanyol King Philip III mengahwini raja Perancis King Louis XIII pada tahun 1615, baginda membawa bersama cintanya terhadap coklat ke Perancis.

Populariti coklat sangat pantas tersebar ke kawasan lain di Eropah, dan golongan aristokrat menggunakannya sebagai penawar ajaib untuk kesihatan.

Untuk memenuhi permintaan coklat yang tinggi, kuasa-kuasa Eropah telah menubuhkan ladang di kawasan-kawasan berhampiran garisan khatulistiwa di seluruh dunia bagi penanaman koko dan tebu (gula).

Apabila wabak penyakit yang dibawa pengembara Eropah tersebar dan berjangkit dengan pekerja-pekerja penduduk asal Mesoamerica, hamba-hamba dari Afrika dibawa masuk untuk bekerja di ladang bagi memastikan penghasilan coklat tidak berhenti

close
============> [ Close ] =============
>