Kulit kepala wanita ini melecur setelah menerima rawatan pelunturan rambut selama 3 jam di sebuah salon | Berita Masa Depan

Comments

Translate

Kulit kepala wanita ini melecur setelah menerima rawatan pelunturan rambut selama 3 jam di sebuah salon



Berikutan dengan seremoni Tahun Baru Cina nir usang lagi, homogen-rata rakyat Cina akan cuba memberikan nafas baru kepada penampilan masing-masing. Lebih-lebih lagi dalam rambut yang dipercaya sebagai mahkota setiap perempuan  .

Itulah yang cuba dilakukan sang wanita menurut Singapura, Racheal Tan, di mana kulit kepalanya melecur waktu menerima rawatan pelunturan & pewarnaan rambut. Dia berkongsi kisahnya pada Facebook bagi menyedarkan orang ramai akan pengalaman buruknya itu dan betapa bahayanya teknik pelunturan yg salah .

Pada eleven Januari, Rachel pulang ke salon bagi menerima khidmat berkaitan rambut selesainya beliau melihat iklan salon berkenaan pada Facebook.

Oleh kerana beliau menentukan buat mewarnakan rambutnya kepada ombré perak & biru, maka dia terpaksa melalui sebanyak 4 kali proses pelunturan rambut bagi membolehkan rambut asalnya cukup cerah.

Ketika rambutnya dilunturkan, rambutnya itu dibiarkan selama three jam tanpa dicuci semula, lalu peluntur akan disapu lagi. Pada saat itulah pengalamannya berubah sebagai tidak baik.

Bahan peluntur rambut mengandungi kimia yg sangat bertenaga & sepatutnya, dia nir boleh dibiarkan dalam rambut lebih daripada forty minit. Jika nir, kulit kepala akan berasa pedih & sakit.

Rachel membayar sebanyak S$468 (RM1,400) buat holistik pakej – termasuklah kos pewarnaan, rawatan & rabat rambut.

Menurut Rachel, beliau yang kehairanan ada bertanyakan pada pendandan rambutnya mengapa rambutnya itu nir dicuci dahulu sebelum disapukan bahan peluntur semula.

Penggaya rambutnya menjawab bahawa beliau merupakan teknik dan kaedah yg berbeza, sehinggalah terdapat beberapa lapisan peluntur dalam rambut Rachel.

“Selepas dicuci sesudah four kali sapuan peluntur, rambut aku  disapu jua dengan pewarna rambut. Ketika itu, kulit ketua saya sangat pedih & kemerahan. Kata pendandan rambut berkenaan, beliau merupakan sesuatu yang everyday kerana wujudnya kimia pada bahan tersebut. Malah, gadis di sebelah saya yg sedang menerima rawatan turut mengadu kerana berasa pedih dalam kepalanya.”
Rachel hanya sedar terdapat sesuatu yang nir kena selepas dia pergi ke rumah dan merasakan bahawa kulit kepalanya lembap. Selepas pemeriksaan yang teliti, dia mendapati bahawa kulit kepalanya merah dan meleleh dengan nanah, pada mana ia adalah indikasi-indikasi lecuran kimia.

Sungguhpun dia sangat menyukai gaya baru rambutnya itu, tetapi beliau sangat geram & tidak berpuas hati dengan holistik proses pelunturan di salon terbabit. Lantas, beliau mengambil keputusan buat meninggalkan komen pada akaun media umum salon itu. Apa yg mengejutkan, Rachel disekat dan salon berkenaan menamakan semula sosial akaun mereka.

close
============> [ Close ] =============
>